احتمالاً منظور شما از مطالعۀ این مقاله، کسب مهارتهایی درزمینۀ بازاریابی و افزایش فروش است. علیرغم پیشرفت زیاد سریع فناوری و افزایش روزافزون ضریب نفوذ اینترنت در کشورمان، هنوز بسیاری از فروشندگان و یا صاحبان کسبوکار برای افزایش فروش خود به تعقیب روشهای سنتی و بعضاً منسوخشده هستند؛ در این روشها معمولاً با بیشترین هزینه، کمترین نتیجه حاصل خواهد شد و شدنی است درنهایت موجب تفریق شدید یا قطع بودجۀ بازاریابی و تبلیغات آنها شود.
همانطور که از عنوان مقاله مشخص است، من هدف دارم روشی را به شما معرفی کنم که با استفاده از آن میتوانید بدون صرف هیچگونه هزینهای، درآمدتان را لغایت چند مساوی افزایش دهید. کافیست با گوگل برادر شوید!
سئو چیست؟
بیش از ۱۴ سنه قبل یعنی در سال ۲۰۰۴، علمی به اسم سئو (SEO) که مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization به معنی «بهینهسازی موتورهای جستجو» یا به عبارت بهتر «بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو» است در جهان شکل گرفت و مدیران وبسایتها متوجه شدند که میتوانند با رعایت یک سری اصول و قوانین مشخص، وبسایت خویش را در کلمات کلیدی مختلف به رتبههای نخست نتایج جستجوی گوگل برسانند.
پسازآن بود که دنیای بازاریابی دیجیتال دچار تحول عظیمی شده و کسبوکارهایی که از این طریق برای بازاریابی کاربرد میکردند موفق به افزایش سریع فروش و کسب سودهای بسیار زیادی شدند.
در کشور ما نیز از حدود ۱۰ سنه قبل، رفتهرفته برخی وبمسترهای باهوش پی به این موضوع اسیر و شروع به کسب درآمد از این روش کردند. امروزه شغلی با عنوان «مهندس سئو» یا «متخصص سئو» و یا بهطور عامیانهتر «سئوکار» به وجود آمده است که این کسان به شما کمک میکنند تا بتوانید وبسایتتان را در واژه ها کلیدی مرتبط با کسبوکارتان به رتبههای اول نتایج جستجوی گوگل برسانید.
طبق اعلام رسمی گوگل، بیش از ۲۰۰ پارامتر گوناگون هنگام رتبهبندی نتایج جستجو مورد ارزیابی پیمان میگیرد و درنهایت مشخص میشود که کدام وبسایتها در چه واژه ها کلیدی در چه رتبهای از نتایج گوگل نمایش داده شوند.
سالهای پیش گواه آن بودیم که بسیاری از نتایج جستجو ارتباطی به عبارت جستجو شده نداشتند؛ زیرا با گذر موعد و آزمونوخطا، روشهای دغلی برای رسیدن به رتبههای نخست گوگل توسط کاربران کشف شد و وبسایتهای اسپم و تبلیغاتی توانسته بودند با به کارگیری این روشها در بسیاری از واژه ها کلیدی غیر پیوسته در رتبههای نخست گوگل نمایش دیتا شوند. گوگل برای مقابله با این مشکل، بهصورت مداوم الگوریتمهای خویش را بهروزرسانی کرده و از هوش مصنوعی قدرتمندی برای شناسایی و نمایش بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران کاربرد میکند.
اما شدنی است این سؤال در ذهنتان برپایی شود که سئو چگونه میتواند به بازاریابی و افزایش فروش وبسایت شما کمک کند؟
روزانه میلیونها نفر از کاربران اینترنت مشغول جستجوی محصولات/خدمات موردنیاز خود در گوگل هستند. میدانید اگر وبسایت شما در واژه ها کلیدی مرتبط با کسبوکارتان در رتبۀ نخست نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ کاملاً مشخص است: افزایش فروش باورنکردنی بدون حتی یک ریال خرج برای تبلیغات!
یک نمونه از معجزۀ سئو!
تصور کنید شما در یکتا از بهترین مناطق بازار کبیر تهران، یک فروشگاه بزرگ کفش دارید و زمینۀ فروش کفش فعالیت میکنید. با در نظر گرفتن این شرایط، لطفاً به سؤالات پایین پروا کنید:
روزانه چند نفر از روبرو فروشگاه شما عبور میکنند؟
چند تن از آنها وارد فروشگاه شما خواهند شد؟
چند تن در ایران هستند که به محصولات شما نیاز دارند اما بخت اینکه با فروشگاه شما آشنا شده و یا از روبرو آن عبور کنند را ندارند؟
ساعت کار فروشگاه شما چند ساعت در روز است؟
ساعتهای غیر کاری و روزهای تعطیل مشتریانتان چگونه میتوانند از شما خرید کنند؟
باکمی تفکر به سؤالات بالا متوجه خواهید شد که بازار شما اندک به مشتریانی است که از روبرو فروشگاه شما عبور کرده یا بهنوعی از قبل شما و کسبوکارتان را میشناسند؛ ولی اگر وبسایتی داشته باشید که همگی محصولاتتان را در آن معرفی کردهاید، این شانس را دارید که مشتریان از سراسر عالم با شما آشنا شده و از محصولاتتان بهرهگیری کنند؛ اما صرفاً داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی کافی است؟ قطعاً خیر.
شما اگر صاحب بهترین، زیباترین و مدرنترین فروشگاه اینترنتی ایران نیز باشید، بدون ورود بازدیدکنندۀ هدفمند به وبسایتتان تقریباً هیچ فروشی نخواهید داشت! بهترین راه جذب بازدیدکنندگان هدفمند به وبسایتتان، کار بر روی سئو و بهینهسازی سایت است.
با قرارگیری وبسایتتان در رتبههای نخست نتایج جستجوی گوگل، یومیه هزاران تن که به دنبال خرید کفش بوده و درواقع مشتریان بالقوۀ شما هستند، وارد وبسایتتان شده و این شایستن هستی دارد که از محصولات شما خرید کنند؛
اجازه دهید اینطور نگاه کنیم که داشتن یک وبسایت یا فروشگاه اینترنتی خوب و حضور در رتبههای اول نتایج گوگل، مثل آن است که در هر استان، شهر، خیابان و کوچه، یک شعبه از فروشگاه شما هستی دارد و تمامی افرادی که به تعقیب خرید کفش هستند میتوانند هرلحظه که اراده کنند وارد فروشگاه شما شده و خریدشان را اتمام دهند.
افراد و شرکتهای مختلفی در ایران به ارائۀ خدمات سئو میپردازند ولی توصیۀ من این است که خودتان شغل بر روی سئو را ابتدا کنید. یادگیری سئو دربایستن به کمی صبر و حوصله دارد ولی نتایج آن میتواند کسبوکارتان را برای همش متحول کند.
محکم بنشینید؛ سئو ابتدا میشود!
در ادامه وارد بحث اصلی سئو خواهیم شد؛ پیمان است کمی سئو بیاموزیم و رفتهرفته خودمان گلیمِمان را از آب بیرون بکشیم و وبسایتمان را بهینه سازی کنیم!
اما پیش متعلق به لازم است ابتدا یک یادآوری حقیر از بخشهایی که لغایت الآن آموختهایم داشته باشیم و بعد به ادامۀ سوژه بپردازیم؛ از اینجا به پس بحث کاملاً جدی است